Biznes

Jak stworzyć kurs online? 7 praktycznych porad

notatki

Jeśli masz umiejętności lub wiedzę, którą chcesz się podzielić z innymi, własny kurs online może być dobrym pomysłem.

Zanim jednak podzielisz się swoją wiedzą z innymi, musisz wiedzieć, jak stworzyć taki kurs.

1. Wybierz temat lekcji

Twój własny kurs online może dotyczyć wszystkiego – od zakładania własnego biznesu po programy żywieniowe i szkolenia. Możliwości są nieograniczone, ale to właśnie wybór tematu jest kluczem do sukcesu. Nie trzeba dodawać, że nauczanie powinno bazować na tym, na czym się najlepiej znasz. Inni chętnie zapłacą za pomoc profesjonalisty lub kogoś, kto ich zdaniem jest autorytetem w danej dziedzinie. Oczywiście możesz też tworzyć kursy na tematy, które Cię interesują. Jednak nawet dobre badania nie stanowią wiedzy opartej na doświadczeniu.

2. Sprawdź zainteresowanie

Powinieneś też zdecydować, czy jest szansa, że ktoś będzie zainteresowany Twoim kursem. To, co Tobie bardzo się podoba, w oczach innych wcale takie nie jest. Dlatego zanim podejmiesz decyzję, zrób rozeznanie. Zapytaj znajomych, a nawet nieznajomych, którzy korzystają z mediów społecznościowych i dowiedz się, czy będzie ktoś zainteresowany Twoją metodą. Możesz też zrobić rozeznanie rynku, aby uzyskać odpowiedzi na dwa pytania:

3. Czy ludzie rozmawiają na dany temat? Czy zadają pytania związane z danym tematem?

Czy w ofercie Twojej konkurencji są luki? Dobre odpowiedzi na te pytania stwarzają duże szanse na sukces całego projektu. Możesz również stworzyć stronę z krótką informacją o kursie i opcjach zapisu. Odwiedzający będą teraz mieli możliwość zakupu kursu lub zapisania się na wersję próbną. To da Ci pojęcie o zainteresowaniu. Pokaż prawdziwą wartość
Aby znaleźć osoby zainteresowane Twoim kursem online, musisz najpierw wyjaśnić im, jak kurs im pomoże i co z niego wyniosą. Nikt nie zapłaci za system, z którego nic nie wyniesie. Dlatego ważne jest, aby na początku podkreślić dobrą wartość. Wytłumacz klientom, jakie umiejętności i wiedzę zdobędą dzięki kursowi.

4. Stwórz plan lekcji

Kiedy już wykonasz pierwszy krok, czas na zbudowanie samego tutoriala. Nie zaczynaj od tworzenia tematu. Pamiętaj, że musisz rozpatrywać swój kurs online jako całość. Zanim zaczniesz tworzyć treści, zrób listę przydatnych lekcji i tematów, które planujesz poruszyć. Pomyśl o pytaniach, na które Twoi klienci mogą chcieć uzyskać odpowiedzi. Nie ograniczaj się do własnych pomysłów – poszukaj grup związanych z tematem nauki i zapytaj znajomych. Następnie uporządkuj swoje przemyślenia w logiczną całość, tak aby proces szkolenia był uporządkowany i płynnie przechodził z tematu na temat.

5. Zacznij tworzyć swoją własną strategię online

Gdy masz już gotowy plan, czas na stworzenie harmonogramu treningów. Jeśli interesujesz się daną dziedziną lub masz w niej duże doświadczenie, prawdopodobnie stworzyłeś wiele na ten temat. Wykorzystaj więc własną twórczość – artykuły, notatki, wiadomości czy filmy z YouTube – aby zaoszczędzić czas. Nie musisz mieć profesjonalnego sprzętu ani być ekspertem w produkcji wideo, aby stworzyć serię. Obecnie, nawet kręcąc telefonem, można uzyskać wysokiej jakości wideo. Rozważ również edycję pliku na końcu za pomocą jednego z dostępnych edytorów wideo. Dobrym pomysłem będzie również stworzenie krótkiego pliku PDF z podsumowaniem wszelkich lekcji lub innymi pytaniami, które mogą przydać się uczestnikom szkolenia.

6. Podziel się swoim procesem z całym światem

Kiedy już skompletujesz wszystkie treści, nadszedł czas, aby umieścić swój kurs w sieci. Jeśli masz już profesjonalną stronę internetową, stwórz na niej osobną sekcję poświęconą specjalnie kursowi. W przeciwnym razie rozważ stworzenie nowej strony internetowej dedykowanej wyłącznie temu kursowi. W zależności od wybranej platformy, pobierz pozostałe lekcje jako osobne filmy lub zorganizuj je w kanały w bibliotece.

7. Cena

Kiedy wszystko jest już na swoim miejscu, czas zacząć sprzedawać. Dobrym pomysłem będzie stworzenie krótkiej, darmowej wersji próbnej. Zachęci to klientów do poznania wszystkich dostępnych kursów online i sprawi, że promocje będą bardziej skuteczne. Zastanów się również, jak będziesz reklamować kurs. Do wyboru są trzy opcje:

  • Możliwość zakupu dostępu do filmów, które klient może oglądać przez nieograniczony czas;
  • Dostęp do płatnych subskrypcji;
  • Kursy można kupić w różnych formatach – na przykład w wersji standardowej i premium, w zależności od potrzeb. Stwórz aktywną społeczność

Aktywna społeczność internetowa zbudowana wokół Twojego kursu będzie miała ogromny wpływ na sukces każdego biznesu. Użytkownicy będą mogli wspólnie dzielić się swoimi wątpliwościami, pytaniami czy postępami. Będą też mieli poczucie wspólnoty, co zwiększy ich zaangażowanie i lojalność wobec kursu