Brak ogrzewania w samochodzie – jakie mogą być przyczyny?
Jest mróz. Czy ktoś to jeszcze zauważył? I nie ma nic gorszego niż to, że twój samochód po prostu nie chce się rozgrzać w zimowy poranek… No, może poza czekaniem na autobus w śniegu.
Spis treści
Jak działa ogrzewanie?
Ogrzewanie w samochodzie jest zasilane przez gorący płyn chłodzący, który krąży w silniku. Niewielka ilość płynu chłodzącego jest kierowana do węża, który ostatecznie dociera do wymiennika ciepła lub rdzenia nagrzewnicy. Zimne powietrze z zewnątrz lub powietrze recyrkulowane z wewnątrz jest kierowane przez rdzeń nagrzewnicy, aż stanie się ciepłe i będzie wydmuchiwane przez otwory wentylacyjne, czyniąc kabinę miłą i ciepłą.
Niestety, jeśli Twoja nagrzewnica nie działa, istnieje mnóstwo rzeczy, które mogą być przyczyną problemu. Dziś wymieniliśmy kilka najczęstszych z nich, aby pomóc Ci znaleźć odpowiedź.
Niski poziom płynu chłodzącego
Chociaż słaba lub nieszczelna chłodnica może być często problemem, jeśli układ chłodzenia Twojego samochodu nie jest całkowicie wypełniony, to będzie to winowajca braku ogrzewania. Sprawdź poziom płynu chłodzącego według wskazówek producenta, aby sprawdzić, czy chłodnica Twojego samochodu jest pełna.
Kieszenie powietrzne
Innym częstym winowajcą tego problemu jest kieszenie powietrzne w rdzeniu grzejnika lub węża, które mogą zakłócić przepływ płynu chłodzącego. Możesz sprawdzić, czy płyn chłodzący krąży przez rdzeń nagrzewnicy, czując oba węże nagrzewnicy. Zarówno wlot jak i wylot węża powrotnego powinny być gorące, gdy silnik ma normalną temperaturę pracy, a nagrzewnica jest włączona.
Otwarty termostat
Problemem może być również otwarty termostat lub taki, który jest zbyt zimny dla systemu. Większość nowoczesnych samochodów wymaga termostatu o temperaturze 87-90 stopni C. Sprawdzenie, czy termostat jest otwarty, jest dość proste.
Uruchom zimny silnik i poczuj górny wąż chłodnicy. Nie powinieneś być w stanie poczuć żadnego ciepłego płynu chłodzącego poruszającego się wewnątrz węża, dopóki silnik nie zacznie się rozgrzewać. Po kilku minutach, powinieneś poczuć nagły przypływ gorącego płynu chłodzącego, gdy termostat się otworzy.
Zablokowany rdzeń nagrzewnicy
Jeśli zanieczyszczenia gromadzą się w układzie chłodzenia, może to spowodować zatkanie rdzenia nagrzewnicy i zablokowanie przepływu płynu chłodzącego. Niestety, jedynym rozwiązaniem jest wymiana samego rdzenia nagrzewnicy.
Można zapobiec ponownemu wystąpieniu problemu, przepłukując i napełniając układ chłodzenia świeżą mieszanką wody i płynu niezamarzającego w proporcji 50/50. Jeśli to możliwe, należy używać wody destylowanej, ponieważ zawiera ona mniej minerałów.
Słaba pompa wody
Nie zapominaj o słabej pompie wodnej – jeśli twoje ogrzewanie nie działa, może to być możliwe. Pompa ze skorodowanymi łopatkami wirnika lub taka, która nie obraca się wystarczająco szybko z powodu ślizgającego się paska napędowego z pewnością pozostawi Cię na mrozie.
Zatkane wentylatory
Będziesz wiedział, że wentylatory są zablokowane, ponieważ będą wydawać głośny ryk przy dużych prędkościach. Chłodnica może być również nadmiernie schłodzona. Sprawdź, czy elektryczny wentylator chłodzący i wentylator sprzęgła nie utknęły.
Wadliwy zawór sterujący nagrzewnicą
W większości nowoczesnych pojazdów, zawory sterujące nagrzewnicą sterowane podciśnieniem są normalnie otwarte – chyba, że zostanie zastosowane podciśnienie. Dzięki temu płyn chłodzący może krążyć w rdzeniu nagrzewnicy, nawet gdy nagrzewnica nie jest używana.
Mechanik może sprawdzić zawór sterujący poprzez zastosowanie podciśnienia za pomocą ręcznej pompki. Jeśli zawór nie zamyka się, konieczna jest jego wymiana.
Problemy elektryczne
Jeśli dmuchawy nie działają, lub jeśli z systemu nie wydobywa się żaden dźwięk lub powietrze, silnik może być uszkodzony. Problemy elektryczne obejmują przepalone bezpieczniki, uszkodzony przekaźnik zasilania, przełącznik lub rezystor nagrzewnicy lub luźne przewody – wszystkie te elementy należy również sprawdzić.
Zawsze zachowuj ostrożność podczas sprawdzania węży i poziomów płynów, ponieważ, choć twój samochód może nie być, płyn chłodzący może być bardzo gorący. Jeśli nie masz 100% pewności co do sprawdzenia któregokolwiek z tych elementów, zawsze oddaj samochód do profesjonalisty. Zadzwoń do naszego Centrum Obsługi Samochodów, a jeden z naszych przyjaznych pracowników z przyjemnością pomoże Ci – i sprawi, że będziesz mógł cieszyć się cieplejszym samochodem na zimę!