Najważniejsze wynalazki i odkrycia motoryzacyjne

pojazd

Wiele odkryć na przestrzeni stuleci zmieniło oblicze współczesnej motoryzacji. Od czasów odkryć osiemnastowiecznych inżynierów w świecie samochodów zmieniło się tyle, że mało który ze współczesnych kierowców mógłby z powodzeniem poprowadzić prototyp samochodu, a także kilku jego następców. Producenci i naukowcy ścigają się w wymyślaniu udogodnień, które powodują, że jazda samochodem jest bardziej komfortowa i bezpieczna.

Najważniejszym wynalazkiem w dziedzinie motoryzacji było, oczywiście, wynalezienie samego samochodu, który miał silnik o zapłonie iskrowym. W przeciwieństwie do napędu na parę, który powstał już w osiemnastym wieku, silnik spalinowy pozwalał na pokonywanie długich dystansów z dużą prędkością. Od dziewiętnastego wieku kierowcy używają głównie samochodów z silnikiem spalinowym, a dopiero od niedawna również samochodów elektrycznych.

ABS, czyli anti-lock kraking system, to układ, który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania. Jest to nieocenione udogodnienie, które sprawia, że w przypadku gwałtownego hamowania, samochód nie zaczyna wirować, a kierowca nie traci kontroli nad pojazdem. System ten kopiuje hamowanie impulsowe, ale robi to z dokładnością przewyższającą możliwości człowieka. System ten po raz pierwszy zaproponowała brytyjska firma Jansen w 1966 roku, a dziś jest nieodzownym elementem produkowanych samochodów.

ESP to elektroniczny program stabilizacji, który wyrównuje trajektorię jazdy, kiedy samochód pokonuje zakręt. Dochodzi wtedy do samoczynnego przyhamowania koła lub kilku kół, kiedy czujnik reaguje na tendencję do ślizgania się pojazdu. Kiedy przód samochodu na chwilę traci przyczepność, tylne koła zostają zablokowane, aby pojazd mógł obrócić się we właściwym kierunku. ESP ma wielki wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy.

ASR, znany jako kontrola trakcji, nie dopuszcza do poślizgu podczas przyśpieszania. System ten redukuje prawdopodobieństwo kolizji lub wypadku drogowego. Kiedy samochód rusza w kałuży lub po śliskiej powierzchni i kręci się tylko jedno koło napędowe, moc silnika zostaje ograniczona, a hamulec ślizgającego się koła zostaje włączony.

Common rail, co po angielsku oznacza wspólną szynę, jest systemem wtrysku paliwa w silnikach wysokoprężnych, który jest elektronicznie sterowany. Po raz pierwszy system ten został wykorzystany w samochodach marki FIAT w 1997 roku. Dzięki niemu spalanie paliwa jest o wiele lepsze, silniki pracują równiej, mniejsza jest emisja spalin i mniejszy hałas podczas pracy.

W 1982 roku Mercedes po raz pierwszy wprowadził w samochodach poduszki powietrzne. Jest to element systemu bezpieczeństwa, który amortyzuje uderzenia wewnątrz samochodu w przypadku kolizji. Kiedy dojdzie do zderzenia specjalny generator gazu napełnia poduszkę wykonaną najczęściej z nylonowo-bawełnianej tkaniny, a ona powstrzymuje głowę kierowcy przed uderzeniem w kierownicę lub szybę. W dzisiejszych czasach poduszki powietrzne są standardowym wyposażeniem każdego samochodu.

Turbosprężarka to urządzenie, które dostarcza więcej powietrza do silnika. Za jej pracę odpowiadają spaliny z silnika, które napędzają turbinę, a ta zasysa powietrze i wtłacza je do komory spalania. Turbosprężarka stosowana jest, żeby zwiększyć moc silnika. Turbodoładowanie opatentował w 1905 roku doktor Alfred Buchi ze Szwajcarii, a od 1973 roku jest ono powszechnie stosowane w samochodach osobowych.

Stały napęd 4×4 polega na tym, że ruch posuwisto-zwrotny, który wykonuje silnik, zmienia się na ruch obrotowy, który z kolei przekazywany jest na dwie osie: przednią oraz tylną. Marka Audi zaprezentowała w 1980 roku model Quattro, który jest świetnym przykładem zastosowania napędu na cztery koła i który natychmiast podbił świat rajdowy, ponieważ umożliwiał bezpieczną jazdę w trudnych warunkach. Dziś ten rodzaj napędu stosuje się w samochodach osobowych, a jego zaletą jest to, że świetnie sprawdza się w złych warunkach pogodowych czy podczas jazdy krętymi drogami.

Przez wiele lat, od momentu powstania pierwszych samochodów, ich wielką wadą był fakt, że nie sposób było je zabezpieczyć przed destrukcyjnym działaniem rdzy. W 1978 roku marka Porsche zrewolucjonizowała świat motoryzacji wprowadzeniem ocynkowanej karoserii. Sześć lat później Audi wypuścił na rynek model, który miał całkiem ocynkowane nadwozie. Cynk powodował, że elementy samochodu nie pokrywały się rdzą, a ich żywotność została znacznie wydłużona.

Wprowadzenie 3-punktowych pasów bezpieczeństwa miało największy wpływ na bezpieczną jazdę kierowcy i jego pasażerów. W latach pięćdziesiątych dwudziestego wieku po raz pierwszy wprowadzono je do samochodów osobowych, a ich celem było ochrona kierowcy i pasażerów przed obrażeniami lub wypadnięciem z samochodu w przypadku kolizji lub gwałtownego hamowania. Dziś pasy bezpieczeństwa są obowiązkowe w każdym samochodzie i równie obowiązkowe jest zapinanie ich podczas jazdy.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *