Każdy biznes powinien mieć swojego bloga. 5 pomysłów na bloga
Blog jest doskonałym sposobem na wzmocnienie działań marketingowych firmy i postawienie Jej lub/i Jej właściciela w pozycji eksperta branży, specjalisty w danej dziedzinie. Blog podobnie jak systematycznie prowadzone social media, które są przez nas starannie uzupełniane ciekawym contentem, daje nam grupę stałych i wiernych odbiorców, a także szansę na pozyskiwanie nowych.
Spis treści
Jak tworzyć bloga, czy to trudne?
Sposobów na Jego poprowadzenie jest wiele. Możemy pisać bardzo ogólnie, możemy skupiać się na wąskiej tematyce, ale pisać bardzo szczegółowo, albo zaskakiwać naszych czytelników za każdym razem czymś nieoczywistym.
W prowadzeniu bloga, jak już wspomnieliśmy, nie bez znaczenia jest systematyczność. Czytelnik ma czekać na nasze wpisy, takie zadanie ma blog i z czasem faktycznie czytelnicy oczekują na to co zamieścimy. Czytelnik czekający na nową publikację, jeśli zapomnimy o Niej, albo nie znajdziemy czasu na Nią, będzie rozczarowany. Naprzeciw naszej potrzebie swobodnego planowania czasu wychodzi narzędzie planowania wpisów. Dzięki Niemu, tak jak w przypadku postów na FB, treść wpisu jesteśmy w stanie wcześniej stworzyć, zapisać, zaplanować i sam On się opublikuje, czyli zacznie być widoczny dla odbiorców w wybranym, oznaczonym przez nas momencie.
Stworzenie samego bloga, domeny z Nim, posiadającej nawet kilka stron i podstron oraz wpisy jest obecnie bardzo proste i intuicyjne. Nie musimy dzięki istnieniu WordPressa być do tego programistami, czy zatrudniać znawcę tematu z branży IT. Sami będziemy w stanie tworzyć nasz blog i nadawać Mu kształt. Oprócz zwiększenia zainteresowania naszą firmą wśród odbiorców, będziemy więc mogli cieszyć się też posiadaniem nowej umiejętności komunikacyjno-technicznej.
Co pisać i jak by chętnie nas czytano?
To co będziemy pisali na blogu firmowym zależy od tego jaką branże reprezentujemy. Oczywiście dziwne i nieracjonalne byłoby, gdyby Pani kwiaciarka opisywała na swoim blogu firmowym pielęgnację samochodu, a mechanik samochodowy rozwodził się nad tym jak dbać o rośliny domowe. Musimy oprócz tego zastanowić się na jaki temat mamy wiedzę, posiadamy wiadomości, znamy pewną ilość ciekawostek, którymi to informacjami chcielibyśmy i moglibyśmy się dzielić z czytelnikami. Nawet w obrębie danej branży lub/dziedziny tematów jest mnóstwo i oczywiście nie musimy się w każdym z Nich specjalizować.
Kolejnym elementem naszego planowania blogowej strategii jest ustalenie sobie rozkładu wpisów. Musimy się zastanowić jak dużą ilość czasu wolnego mamy, ile chcemy i przede wszystkim jak wiele możemy, jesteśmy gotowi Go poświęcać na pracę nad blogiem.
Najefektywniejsze jest wkładanie nowych wpisów najrzadziej 2, 3 razy w tygodniu. Są autorzy zamieszczający publikacje nowych wpisów codziennie, albo nawet kilka razy w ciągu dnia. Jeśli jednak nie jesteśmy pewni naszej wytrwałości i systematycznego podejścia do zadania, albo czy w ogóle znajdziemy czas na blog, możemy zacząć od jednego wpisu w tygodniu, czy raz na dwa tygodnie i powolutku budować sobie grono odbiorców, a samemu przyzwyczajać się do tego działania. Zaplanujmy też wpisy na kilka, kilkanaście publikacji naprzód. Będzie nam wtedy łatwiej pracować.
5 pomysłów na bloga
Trzymajmy się przykładu Pani kwiaciarki. Załóżmy, że postanawia Ona wkładać wpisy na swoim blogu co dnia od poniedziałku do piątku. Dzięki temu zaprezentujemy 5 pomysłów na Jej blog, które dodatkowo łączyć może ze sobą, by blog nie był monotonny.
Poniedziałki mogą być dniem wpisów o wykorzystywanych w kuchni roślinach i Ich zastosowaniu. Co tydzień czytelnik może czytać o właściwościach, niezwykłych własnościach i zastosowaniu np. mięty, imbiru, rumianku itp. Mogą w to wchodzić także owoce, a nawet warzywa.
Wtorek może upływać pod znakiem bukietów na różne okazje, ciekawostek o tym na jaką okazję dane kwiaty pasują, jakie odpowiednie będą dla Panów, jakie dla Pań, jaki znak zodiaku, z jakim kwiatem lub/rośliną się wiąże.
Środy mogą być chwilą na refleksję o kwiatach w domu i w ogrodzie, czasem na opowieść o kwiatowych i roślinnych dekoracjach.
Czwartki mogą być nawiązaniem do poniedziałków i oparte być o przepisy z rośliną danego tygodnia w roli głównej. Mogą też być z kolei dla odmiany momentem na omawianie własności leczniczych roślin. Przepisy kulinarne mogą znaleźć się w kąciku poniedziałkowym, albo można w ogóle pisać tylko o własnościach, bo przecież nikt nie wymaga, by znakomita florystka dobrze czuła się też w kuchni.
Piątki mogą być opowieścią o roślinach świata. Podróżą w różne miejsca, w których autorka była, albo marzy by pojechać z uwagi na przyrodnicze inspiracje.
Oczywiście to tylko przykład. Pomysłów na blog z charakterem, pełen indywidualności, oczarowujący czytelnika, zachwycający treścią, jest tak wiele jak osób. Wystarczy lekkie pióro, WordPressowa domena i gotowe. Jedyne co może nas ograniczać to nasza wyobraźnia. Warto też czasem podchwycić tematy proponowane przez czytelników. Naturalnie blog nie musi też składać się z takich cyklicznych wpisów jak wyżej opisany przypadek. Jednak kiedy pracując robimy to według pewnego schematu, realizując jakiś plan, mając np. właśnie cykle tematyczne łatwiej jest nam pisać. Nie zawsze przecież wpada nam do głowy coś zupełnie spontanicznie, a wymyślanie na siłę tematu, bo to dziś trzeba coś napisać może być frustrujące. Mimo wszystko to tylko i wyłącznie od nas zależy jak poprowadzimy blog i jak będziemy Go rozwijać. Na pewno przynajmniej spróbować warto.