Tech

Obiektywy do filmowania – co to i czym się różni?

filmowanie

Obiektywy filmowe – jak sama nazwa wskazuje – to instrumenty optyczne, które zostały zoptymalizowane pod kątem filmowania aparatem lub kamerą. Ich konstrukcja obejmuje rozwiązania ułatwiające nagrywanie wideo i łączenie ich z zestawami operatorskimi czy systemami Follow Focus. Zajrzyj do tego artykułu, aby dowiedzieć się, jakie są zalety obiektywów video i czym różnią się one od obiektywów fotograficznych.

Pierścień ostrości w obiektywie filmowym

Obiektyw przeznaczony do filmowania często już na pierwszy rzut oka wygląda inaczej niż obiektyw fotograficzny. Widać na nim wyraźnie zaznaczone pierścienie o dużym radełkowaniu, które zostały specjalnie opracowane pod kątem korzystania z systemu follow focus. Precyzyjny obrót pierścieni ostrości jest niezwykle istotny podczas dokładnego sterowania ogniskowaniem – w szczególności w bardzo dynamicznych ujęciach.

Jako że podczas filmowania lustrzankami czy bezlusterkowcami często korzysta się z systemem follow focus, to sprzęt do wideo oznacza najczęściej manualny obiektyw. Ostrzenie może wtedy odbywać się za pomocą zewnętrznego silnika i pokrętła w follow focus. W podobny sposób steruje się głębią ostrości czy zmienia ogniskową. Radełkowanie w pierścieniach obiektywu do filmowania jest ustandaryzowane tak, aby móc korzystać z jednego systemu follow focus z różnymi modelami szkieł. W instrumentach optycznych z automatycznym systemem ogniskowania stosuje się ultra ciche silniki, które nie zakłócają realizacji audio podczas filmowania.

Zgodność z rozdzielczością wideo

Najważniejsze cechy, jakie powinien mieć dobry obiektyw do filmowania to przede wszystkim doskonała rozdzielczość obrazu i minimalizowanie zniekształceń. Aby więc zaspokoić potrzeby filmowców korzystających z bezlusterkowców i lustrzanek cyfrowych w obiektywach filmowych optykę optymalizuje się pod kątem rozdzielczości 4K czy 8K. Umożliwia to uzyskanie obrazów o doskonałej szczegółowości i wykorzystanie całego potencjału aparatów pełnoklatkowych.

Podobnie jak obiektywy fotograficzne te filmowe dostępne są w różnych seriach, wśród których znajdziesz zarówno linie dla amatorów, jak i premium. Co ciekawe, aby łatwiej kontrolować głębię ostrości i ogniskowanie w modelach filmowych umieszcza się odpowiednie skale po obu stronach tubusa, tak aby operator mógł kontrolować wszystkie ustawienia niezależnie od konfiguracji sprzętu. Aby zapewnić doskonałą rozdzielczość, minimalizuje się także tzw. efekt oddychania. Istotna dla jakości wideo jest również płynna przysłona.

Przysłona i jej oznaczenia w obiektywach filmowych

Tym, co jednak stanowi największą nowość dla fotografów, którzy sięgają po obiektywy stałoogniskowe czy zoom do filmowania, to sposób, w jaki oznaczana jest wartość przysłony. Otóż obiektywy fotograficzne mają przysłonę wyrażaną po literze f/ – przykładowo f/1.8 czy f/2.8. Natomiast obiektyw filmowy ma tę wartość podaną po literze T/ – np. T/1.3. Czym różnią się te wskaźniki?

W przypadku gdy przysłona jest opisywana przez wartość F, wtedy określa się ilość światła, jaka wpada do obiektywu. Jest to mniej precyzyjne określenie niż posługiwanie się parametrem T, który w uproszczeniu informuje, ile światła faktycznie dociera do sensora. Jako że istnieją różnice pomiędzy tym, co wpada do obiektywu a tym, co dociera na matrycę typu APS-C czy do pełnej klatki, wartość przysłony T daje dużo bardziej precyzyjną informację na temat ekspozycji.

materiał partnera