Tech

Zewnętrzna obsługa informatyczna. Kiedy jest najbardziej opłacalna?

płyta główna

Każdego dnia w firmach korzysta się z licznych programów, zasobów sieciowych oraz możliwości, jakie daje internet. Nowe technologie usprawniają pracę niemal każdego działu: księgowych, HR, zarządu, czy też logistyki. By zapewnić ciągłość i niezawodność oprogramowania, przydatne jest posiadanie w zespole osoby, która posiada niezbędną wiedzę do obsługi sprzętów i sprawnego usuwania awarii. Jak więc sobie mają poradzić małe firmy, których nie stać na posiadanie wewnętrznego działu IT?

Wyzwania współczesnych firm

Popyt na usługi informatyczne od wielu lat stale rośnie. Nawet fakt, że coraz więcej osób posiada podstawową wiedzę w zakresie obsługi komputerów, nie wpływa na to zapotrzebowanie. Wiedza dotycząca architektury sieci, specjalistycznych zabezpieczeń i ochrony danych jest skomplikowana i nieliczni pracownicy nią dysponują. By utrzymywać bezpieczeństwo danych w firmie niezbędne jest skorzystanie z usług fachowców. Tu z pomocą przychodzi outsourcing IT.

Czym jest outsourcing IT?

Jest to zewnętrzna obsługa informatyczna firm. Ich działanie skupia się na dostarczeniu niezbędnej wiedzy i umiejętności w tematyce IT, które umożliwią sprawne funkcjonowanie pracowników. Przedstawiciele outsourcingu IT dbają o bezpieczeństwo danych, zastosowanie odpowiednich zabezpieczeń przed potencjalnymi atakami hackerskimi oraz reagują w przypadku nagłych awarii. Udzielają dostępów i troszczą się o stały, nieprzerwany dostęp do zasobów sieciowych. Zakres specyficznych usług i obsługiwanych technologii w poszczególnych firmach może się różnić, jednak zadanie pozostaje takie samo. Obsługa informatyczna firm ma zapewnić maksymalnie bezpieczne i sprawne środowisko pracy w zakresie IT.

Czy warto korzystać z usług zewnętrznej obsługi informatycznej?

Nie ulega wątpliwości, że usługi informatyczne są niezbędne niemal w każdej formie. Istnieje możliwość zatrudnienia specjalistów wewnątrz firmy. Okazuje się jednak, że to rozwiązanie jest coraz rzadziej stosowane. Szczególnie w przypadku niewielkich przedsiębiorstw, zatrudnienie eksperta IT na umowę o pracę wiąże się z bardzo wysokimi kosztami utrzymania. Dodatkowo zwykle jeden pracownik nie wystarcza do otrzymania pełni bezpieczeństwa. Możliwość reakcji w przypadku awarii powinna być stała. W przypadku, gdy pracownik bierze urlop, musimy się mierzyć z poważną luką i ewentualnością wdrożenia zarządzania kryzysowego. Zwłaszcza gdy zaistniała awaria uniemożliwia pracę innych działów.

Outsourcing IT świetnie się sprawdza, ponieważ jest niezawodny. Zakres usług jest określony umową, a na potrzeby naszej firmy odpowiada sztab wyspecjalizowanych informatyków. Dodatkowo koszty podstawowej obsługi informatycznej są znacznie niższe niż koszty utrzymania wewnętrznego działu IT. Zewnętrzne usługi informatyczne, takie jak warszawska firma NetSupport, dają możliwość stałego kontaktu z przedstawicielami w przypadku nieprzewidzianych awarii. Dodatkowo posiadają oni specjalne oprogramowanie do monitorowania i wykrywania potencjalnych przyczyn usterek. Pozwala to na sprawne zapobieganie różnorodnym zagrożeniom.