24 ciekawostek o niewidzialnym bombowcu B-2

bombowiec b2

B-2 Spirit jest bombowcem wielozadaniowym zdolnym do dostarczania zarówno amunicji konwencjonalnej, jak i jądrowej. Jest to ogromny krok naprzód w dziedzinie technologii, a bombowiec stanowi kamień milowy w amerykańskim programie unowocześniania bombowców. B-2 zapewnia ogromną siłę ognia w krótkim czasie, w dowolnym miejscu na świecie, dzięki wcześniej niedostępnym mechanizmom obronnym. Oto ciekawostki i fakty o niewidzialnym bombowcu B-2.

1. Pierwszy lot B-2 Spirit odbył się 17 lipca 1989 roku – dwa lata przed pierwszą wojną w Zatoce Perskiej.

2. B-70 i B-1A zostały zaprojektowane tak, aby mogły latać nad i poza samolotami przechwytującymi, jednak technologia stealth szybko stała się realną możliwością, a program B-2 został uruchomiony.

3. Program B-2 został uruchomiony podczas administracji Cartera pod koniec lat 70. i był jedną z głównych przyczyn anulowania programu bombowców B-1A.

4. Jak się okazuje, ten bardzo złożony samolot jest kolorowym ptakiem. Każdy indywidualny B-2 Spirit ma swoją odrębną osobowość i unikalne potrzeby w zakresie obsługi technicznej. Jest to zaskoczeniem, gdy weźmiemy pod uwagę precyzję inżynieryjną oraz jednolite potrzeby w zakresie użytkowania i konserwacji.

5. Northrop został wybrany do produkcji B-2. Ich wcześniejsze doświadczenia w budowie samolotów YB-35 i YB-49 pomogły im wygrać projekt.

6. Opóźnienia w realizacji projektu B-2 w latach 80-tych spowodowały ponowne uruchomienie programu B-1. Nowy program B-1B miał nową misję: polecieć blisko ziemi i zamaskować samolot.

7. Podczas zamachu bombowego nad Kosowem, Duch B-2 przypadkowo zbombardował ambasadę Chin. Kilku pracowników zginęło, a incydent ten stał się poważnym dyplomatycznym incydentem pomiędzy USA i Chinami.

8. B-2 kosztuje 135 tysięcy dolarów za godzinę pracy, dzięki czemu eksploatacja jest mniej więcej dwa razy droższa niż w przypadku B-52 lub B-1.

9. Przewidywano, że pierwotny koszt samolotu B-2 wyniesie 737 mln USD na samolot, ale w połączeniu z obsługą techniczną i wsparciem każdy samolot wyceniono na 2,1 mld USD.

10. W związku z kosztami i upadkiem Związku Radzieckiego pierwotny plan produkcji 132 bombowców został zredukowany do 21.

11. Samoloty stealth polegają na wielu rzeczach: odpowiednim kształcie i profilu, elektronicznych środkach zaradczych, szkoleniu pilotów i załogi. Jednak często pomijany jest element materialny

czynnika ukrywania się. B-2 opiera się na mieszaninie ponad 200 chemikaliów, arkuszy materiału kompozytowego i zaawansowanych technologicznie farb.

12. B-2 może przewozić szesnaście bomb atomowych B83 o wadze 1200 kilogramów.

13. Wraz z upadkiem Związku Radzieckiego i końcem zimnej wojny, B-2 został wykorzystany do zrzucania bomb niejądrowych. Jego pierwsze zagraniczne rozmieszczenie, do Guam, miało miejsce w 1998 r.

14. A samolot ma podobno przekrój radarowy 1,1 metra kwadratowego. Jest to mniej więcej taki sam rozmiar jak gołąb.

15. B-2 ma zgłoszony zasięg 6000 mil morskich i tankuje co około 6 godzin.

16. W przypadku tankowania zasięg samolotu może być zwiększony niemal be zlimitu. W obecnej formie, dzięki trzem podstawowym zasadom, B-2 Spirit może dotrzeć do każdego zamieszkałego punktu na planecie przy minimalnym wsparciu. Daje to Siłom Powietrznym Stanów Zjednoczonych bezkonkurencyjną zdolność do dostarczenia ładunku konwencjonalnego lub jądrowego do każdego punktu na ziemi.

17. B-2 był pierwotnie przeznaczony do przenoszenia bomb jądrowych w głąb terytorium Związku Radzieckiego.

18. Maksymalna prędkość B-2 to Mach 0,95, czyli 1013 kilometrów na godzinę.

19. B-2 posiada prawie wszystkie udogodnienia co w domu. Posiada łóżko, toaletę i gorącą płytę do przygotowywania posiłków.

20. Jeden członek załogi może spać jednocześnie na długich misjach, co zmniejsza zmęczenie podczas całodobowych misji.

21. Podczas gdy projekt B-2 Spirit koncentruje się na oszukiwaniu radaru, działa on również na oszukiwaniu ludzkiego oka. B-2 jest rzeczywiście latającą iluzją optyczną. Obserwowany pod kątem, samolot jest cienką linią – „latającym skrzydłem”.

22. Jego silniki są ukryte w skrzydle, ukrywając łopatki wentylatora przed radarem i minimalizując charakterystykę cieplną silnika z systemów śledzenia w podczerwieni.

23. Podczas jednej z misji bombardowania, dwa B-2 przeleciały 34-godzinną misję w obie strony z Missouri do Libii i zostały zatankowane w powietrzu 15 razy.

24. W 2008 roku B2 rozbił się podczas rutynowego startu z bazy lotniczej Andersen w Guam. Załoga ocalała, ale samolot został prawie zniszczony. Po żmudnym dochodzeniu amerykańskie siły powietrzne stwierdziły, że to wina nagromadzenia się wilgoci. Po niewielkim przeprojektowaniu, flota B-2 szybko wróciła do służby.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *