Tech

Co to jest URL

adres url

URL to skrót od Uniform Resource Locator co oznacza ujednolicony format adresowania (określania lokalizacji) zasobów stosowany w internecie i sieciach lokalnych. Najczęściej jest kojarzony z adresami stron www, które są oparte na właśnie tym formacie. Jednak ten format adresowania służy do określania lokalizacji wszelkich zasobów dostępnych w internecie. Posiadając adres URL strony, możemy łatwo uzyskać dostęp do zasobów w sieci.

Każdy z adresów URL ma dwie części składowe

– rodzaj zasobu – w przypadku adresu strony www HTTP (Hypertext Transfer Protocol) protokół do przesyłania stron internetowych, HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) zabezpieczony protokół do przesyłania stron internetowych lub FTP (File Transfer Protocol) protokół do przesyłu plików. Przy czym warto dodać, że Najczęściej korzystamy z protokołu HTTP. Przy pomocy tego protokołu przesyłane są strony internetowe. Wpisując adres do paska adresu, nie musimy już wpisywać protokołu. Zostanie on samoistnie wpisany przez przeglądarkę internetową, ale najczęściej nie zostanie on wyświetlony.

– część zależna – nazwa domeny, rozszerzenie, ścieżka dostępu

Oznacza to, że poprawnie napisany adres składa się z:

  • nazwy protokołu – HTTP/HTTPS;
  • nazwy usług internetowej – www
  • domeny -z reguły nazwa strony internetowej;
  • rozszerzenie – na przykład. pl dla Polski (dużym zaufaniem cieszą się domeny narodowe, takie jak ta)

Przechodząc na poszczególne podstrony danej witryny do adresu dodawane są kolejne znaki, które tworzą tak zwaną ścieżkę URL. Taki rozbudowany adres URL powinien spełniać pewne kryteria:

  • powinien być krótki
  • posiadać jak najmniej liter
  • składać się ze słów kluczowych zgodnych z treścią strony
  • separatorem między słowami powinny być myślniki
  • jest łatwy do zapamiętania
  • pokazuje ścisłą ścieżkę podstron
  • pokazuje co jest zawartością strony

Czego należy się wystrzegać przy projektowaniu adresu URL?

  • znaków specjalnych takich jak “%”, “&”, “$”
  • zbyt dużej ilości znaków
  • nic nieznaczących ciągów liczbowych

Forma adresu URL jest ważna zarówno ze względu na użytkowników jak i na wyszukiwarkę Google. Długi adres URL złożony z nic nieznaczących znaków nie jest czytelny dla użytkownika. Ważną rolę przy projektowaniu URL stron ma SEO czyli działania podejmowane w celu osiągnięcia przez daną stronę internetową jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych. Oznacza to, że optymalizacja adresów URL to podstawowe działanie konsultanta SEO, a przypadkowe lub niechlujne URL nie powinno się pojawić na stronie która jest pod opieką agencji SEO lub samodzielnego specjalisty.

Z tego miejsca należy podkreślić, że SEO nie jest synonimem pozycjonowania. Mimo tego są to pojęcia ze sobą związane. SEO to skrót od pierwszych liter angielskiej nazwy search engine optimization. Search engine oznacza tu wyszukiwarkę, a pojęcie optimization to optymalizacja.

SEO oznacza w skrócie optymalizacja tworzoną pod kątem wyszukiwarek, czyli dostosowanie stron internetowych do ich odpowiedniego przeszukiwania przez wyszukiwarki internetowe, tak aby dana strona znajdowała się wysoko w rankingach wyszukiwania. Czyli na proces SEO składają się działania polegające na optymalizacji treści, optymalizacji kodu i struktury witryny internetowej oraz profilu linkowego.

Optymalizacja polega na poszukiwaniu najskuteczniejszego pod kątem pozycjonowania danej witryny zestawu rozwiązań dotyczących treści, kodu strony, linków przychodzących oraz innych czynników wpływających na ranking w wyszukiwarce. SEO zwiększa szansę na powodzenie naszych zasobów w wynikach organicznych.

Optymalizację strony zazwyczaj przeprowadza się na kilku różnych płaszczyznach. Na pierwszej płaszczyźnie wprowadza się widoczne dla internautów zmiany w tekstach umieszczonych na stronie. Takie zmiany wprowadzane są zazwyczaj pod kątem umieszczenia słów lub fraz kluczowych, dzięki którym użytkownicy mają zostać przekierowani na daną stronę.

Ponad to działania związane z optymalizacją wiążą się także z wprowadzaniem zmian w kodzie witryny, które nie mają bezpośredniego wpływu na wygląd witryny internetowej. Dodatkowo optymalizuje się profil linków przychodzących, zazwyczaj bazując na analizie działań konkurencji lub na podstawie niezależnych badań.

Z kolei pozycjonowanie strony jest procesem, na który składają się wszystkie działania również wspomniana optymalizacja), które mają umożliwić danej stronie internetowej osiągnięcie jak najlepszej (czyli jak najwyższej i stabilnej) pozycji w wyszukiwarkach po wpisaniu konkretnej frazy.

Pozycjonowanie jest także mocno zależne od optymalizacji. Ponieważ dzięki niej możliwe jest dostosowanie treści, linków, jak i innych elementów strony internetowej (zasobów internetowych), tak aby strona była jak najbardziej widoczna dla programów wyszukiwarek.

Biorąc pod uwagę preferencje użytkowników, SEO i optymalizację, adresy url powinny być łatwe do zapamiętania i zapisania.

Powinny być estetyczne i zgodne ze strukturą witryny. Ponadto powinny być krótkie, umożliwiające zawarcie łatwe zawarcie przydatną informację. Takie adresy URL noszą nazwę przyjaznych adresów lub SEO- friendly URL. Są one o tyle ważne, że dostarczają użytkownikowi, i wyszukiwarce, więcej informacji niż identyfikator i źle dobrane parametry.

One thought on “Co to jest URL

  • Cześć,

    A jak wygląda sprawa ze stosowaniem polskich znaków w adresie URL? Pytam z ciekawości.

Komentarze są wyłączone.